Čo som sa naučil počas leta – časť V.

Štandardný

the-end-03Dnes je to už piata časť tohto seriálu. Už by bolo na čase sa dostať aj na pohovor, ale všetky časti, ktoré som doteraz napísal, je potrebné zvládnuť. Na úvod zhrniem niekoľko bodov z predošlých blogov.

 

 

  1. Nepodceňte životopis, pretože ten je vaša úvodná vizitka (I. Časť)
  2. Príprava, príprava, príprava … to je základ, ktorý vám môže zabezpečiť niekoľko plusových bodov (II. Časť)
  3. Prvý dojem z vašej komunikácie pred pohovorom môže tiež ovplyvniť výsledok pohovoru (III. Časť)
  4. Zvládnuť HR otázky sa dá, len sa treba na ne pripraviť (IV. Časť)

A teraz späť k ďalšiemu dielu, ktorý by som rád smeroval k samotnému pohovoru.Každý z vás už asi bol na nejakom pohovore. Pohovor môže byť zložený z kombinácie Assessment Centra (AC), psychologických testovosobných pohovorov s HR a manažérmi. Všetko záleží od povahy práce a ako komplexne je nastavený výberový proces. Od začiatku svojho pracovného života som absolvoval rôzne kombinácie pohovorov. Niektoré pohovory boli len s manažérmi, ktorí si ma vyberali do tímu, alebo som prešiel niekoľkými kolami pohovorov, na ktorých som musel preukázať svoje schopnosti, odprezentovať „domácu úlohu“, a pod.

Na pohovor treba prísť včas, radšej min. 15 minút skôr pred oficiálnym začiatkom. Musíte rátať aj s tým, že môžete uviaznuť v dopravnej zápche, nenastúpite do preplnenej mestskej dopravy, nebudete môcť nájsť parkovacie miesto, a pod. Preto je potrebné si nechať istú časovú rezervu.

Nezabudnite si so sebou vziať svoj životopis. Majte so sebou pre istotu aj kópiu navyše. Môže sa vám zísť, ak by si niekto z pohovorujúcich zabudol svoju kópiu. Prečo si ho vziať so sebou? Budete pod stresom, tak sa môže ľahko stať, že si nebudete vedieť spomenúť na nejakú dôležitú vec, takže môžete použiť tento povelený „ťaháčik“.

Ak ste dostali „domácu úlohu“, tak si ju určite nezabudnite vziať so sebou. Spravte si záložnú verziu na emaily, cloude, v telefóne, … Ak ste mali svoju úlohu zaslať vopred, tak si ju vytlačte, určite budete o nej diskutovať, tak by bolo dobré si pripraviť podporné poznámky na obhajobu svojho riešenia. Pripravte si dostatočne dosť argumentov, pripravte sa doma, skúste odprezentovať svoju úlohu pred svojimi známymi. Týmto sa pripravíte, budete sa počuť čo ste si pripravili, získate feedback a máte šancu to doladiť. Na prezentácií záleží a aj na vašom prejave. Opäť je to o dôkladnej príprave a nepodcenení niečoho takého ako je príprava prezentácie.

Opäť spomeniem oblečenie. Vraví sa, že oblečenie robí človeka. Oblečte sa primerane na danný pohovor. Čo je primerané oblečenie asi nebudem rozpisovať. Myslím, že to je téma na dlhšie.

Buďte úprimní, aspoň mne sa to osvedčilo. Nemá význam klamať, skreslovať a zatajovať niečo. Aj tak to môže časom výjsť na svetlo sveta a čo potom? Ak hráte čestne, budú ju hrať aj oni. Nekazte si reputáciu a dôveru hneď na začiatku. Všetko sa dá overiť a Slovensko je malé, kde sa každý pozná s každým.

Dajte si pozor na gestikuláciu, vystupujte príjemne a usmievajte sa smiley wink Čo som sa naučil počas leta   časť V. Pôsobí to omnoho lepšie ako keď sa mračíte.

Toto leto som sa naučil jednu veľmi dobrú vec, ktorú som si vyskúšal, a to je, že po pohovore som poslal email, v ktorom som sa poďakoval za venovaný čas a ešte pár slov na záver. Všetko záleží od danej situácie. Pôsobí to profesionálnejšie.

Posledná rada na záver v prípade, že si vás nevybrali. Nezúfajte, skúste si vypýtať feedback od HR, manažérov aby ste vedeli čo zlepšiť, príp. čo je dobré a na čo sa zamerať. Pred pár týždňami som čítal jeden veľmi dobrý článok na LinkedIn-e. Stojí za prečítanie. Mne osobne sa stalo niečo podobné. Ak ste ich zaujali, tak sa vám určite v budúcnosti ozvú.

A čo ešte spomenúť na záver? Asi toľko, že budem rád ak prispejete aj vy svojimi skúsenosťami a zážitkami z pohovorov.

Napísané pre robime.it.

Comments

comments

Leave a Reply