Čo som sa naučil počas leta – časť III.

Štandardný

first impression

Predošlá časť bola venovaná príprave na pohovor. Uvažovali ste nad tým ako sa lepšie pripraviť? Dnes by som vám rád napísal pár bodov o tom, že na detailoch záleží.

Možno sa to zdá neskoro, ale myslím, že malo by to byť samozrejmé, že v životopise by nemali byť gramatické chyby ani žiadne ďalšie nedokonalosti. O tom som vám už písal, že je to vaša „vizitka“.

Detaily v dnešnom detaily sú skôr zamerané na prvotný dojem z mailovej komunikácie, telefonickej komunikácie, prvého stretnutia a toho ako pôsobíte (oblečenie, vizáš, …).

V elektronickej komunikácií určite nepoužívajte mail vo formáte cukricek304@azet.sk alebo jozef007@gmail.com. Vašu mailovú schránku môžete mať na azet.sk, ale určite nepoužívajte nejaký nick. Vytvorte si serióznu emailovú schránku vo formáte v kombinácií meno + priezvisko (j.mak@gmail.com, jozefmak@gmail.com, jozef.mak@gmail.com – to sú len príklady, ktoré môžete použiť). Takýto formát mailovej adresy je ľahšie zapamätateľný a vyzerá profesionálnejšie.

Pri telefonickom rozhovore sa snažte nájsť tichšie miesto, netelefonujte, keď ste v MHD alebo niekde na pláži. Nesústredíte sa a je možné, že nie všetko si zapamätáte. Dobré je si robiť poznámky počas telefonátu. Meno, miesto, čas, kontaktná osoba – to sú základné informácie, ktoré si zapíšte. Ja som zvykol požiadať o zaslanie informácií ešte emailom (popr. zaslať pozvánku do kalendára). Nie je to nič zložité, všetko máte k dispozícií aj neskôr a môžete si nastaviť upomienku v kalendári aby ste na niečo nezabudli.

Hovorí sa, že prvé 3 sekundy od stretnutia dokážu vytvoriť o vás obraz. Preto nepokazte prvé sekundy, sú naozaj dôležité. Správne stisnutie, správny postoj, úsmev, účes, … je toho moc, ale dá sa to naučiť. O tom ako silno stisnúť ruku asi nebudem písať. Dôležité je ju „nerozpučiť“ alebo nepodať „mŕtvu rybu“ druhej strane. Aj toto sa dá nacvičiť.

Nie som žiaden vizážista ani stylista, ale základné pravidlo je, že na pohovor treba prísť oblečený vo všeobecnosti „slušne“. Niekde to, ale platiť nemusí. Tým slušne može byť pre niektoré spoločnosti rifle, tričko a tenisky. Pre inú to môže byť sako, nohavice, košeľa a kravata (business attire) alebo len košeľa a nohavice bez kravaty (podľa počasia sako, sveter – business casual). To všetko sa dá zistiť. Môžete sa to spýtať alebo prezistiť u zamestnancov. Celkom dobrý trik je, že pôjde do sídla spoločnosti a môžete si všimnúť ako chodia zamestnanci do práce. Účes, oholenie, vôňa, … sú samozrejmosť. Aj toto robí svoje. Ak budete pracovať s klientom, piercing asi nebude vhodný, ale to záleží aj od povahy práce. Samozrejme v tattoo štúdiu na tom nezáleží, ale v banke na tom dosť záleží.

Je toho strašne moc, ale ak by som mal všetko spísať, tak by ste sa nedostali asi ani do polky tohto blogu. Rád budem diskutovať na túto tému. A btw ako sa vám dnes páčil blog?

Napísané pre portál robime.it.

Comments

comments

Leave a Reply